RUOSTEMARKETIN SYNTYSANAT
Mikä ihmeen Ruostemarket?
No maltahan hetki niin minä selostan. Autojen kanssa on tullut väsättyä yli 40 vuotta ja erityisesti vanhempien rotteloiden kanssa. Talossa on ollut myös uusia autoja, mutta niiden kanssa elo ei ole sujunut ihan odotetulla tavalla. Joko ovat toimineet niin hyvin, ettei ole jäänyt rassaukselle sijaa tai niin huonosti, ettei ole hermo pitänyt. Useimmiten syynä on ollut jälkimmäinen. Tee se itse miehelle kun ei oikein sovi, että vikavalojen välkkyessä ajetaan lähimpään korjaamoon valohoitoon ja vaihdellaan tonnien edestä osia kunnes vika on poistunut tai sitten ei.
Autot ovat vaihtuneet enemmän tai vähemmän tiuhaan ja omistuksessani on ollut vuosien myötä yli 400 autoa.
Viimeinen niitti Ruostemarketin tarpeellisuudelle tuli muutama vuosi sitten, kun ostin 50% osuuden yhdestä hallista jossa pari kaveria oli värkännyt autojen kanssa 30 vuotta enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi. Tavaraa oli kerääntynyt halliin ja tontille jopa siinä määrin, että ympäristöihmiset eivät sitä hyvällä katsoneet ja antoivat hallin ympäristöön siivouskehotuksen. Tämä toinen osakas ei ottanut sitä kuuleviin korviinsa ja siitähän ympäristöoletettu ei tykännyt yhtään. Antoi uhkavaatimuksen, että on siivottava tai kaupunki siivoaa hänen kustannuksellaan. Tässä vaiheessa pihalla oli yli 100 autoa; henkilöautoja, kuorma-autoja, linja-autoja ja traktoreita sekä kymmeniä tonneja muuta roinaa ja rautaromua.
No ikääntyminen toi hänelle terveysongelmia sillä seurauksella, että hän poistui keskuudestamme viime syksynä. Ostin sitten perikunnalta hänen 50% osuuden, sillä seurauksella, että omistin sitten samalla nämä romut sekä hallin tontteineen ja ongelma olikin siirtynyt minun hoidettavaksi. Viime kesänä sitten aloin myydä tavaraa oikein urakalla. Autoharrastajat ympäri suomen hakivat tontilta erikuntoisia ja merkkisiä autoja, pääosin kuitenkin Volvoja, sillä yhtiökumppani oli ollut Volvo-mies viimeiseen asti. Huonoimmat pistettiin sitten viimeiselle matkalle, sillä niiden kunto oli liian huono jopa harrastajille. Niistäkin purettiin joitain parempia osia pois ennen paalausta.
Nyt eletään kevättä 2025 ja tontilla on jäljellä pari Volvon henkilöautoa ja joitain kuorma-autoja joiden kohtalo on vielä osittain avoin. Facebookissa olen niistä ilmoitellut ja jonkin verran kiinnostusta on ollut. Tai kommenteista päätellen kiinnostusta on ollut hyvinkin paljon, mutta ymmärrettävästi kuorma-auton harrastaminen vaatii hiukan enemmän resursseja, eikä pelastusoperaatioita ole vielä vireillä. No aika tavaran kauppaa kuten vanha sanonta kuuluu ja tähän on uskominen. Romuksihan ne kyllä kelpaisivat, mutta se on sitten se viimeinen vaihtoehto johon en vähässä kummassa haluaisi turvautua.
Muun roinan osalta viime kesä meni hallia raivatessa siihen mallin, että siellä yleensä mahtuu liikkumaan ja lajittelemaan tavaroita jotenkin hallittavaan muotoon. Pakettiautokuormittain meni jäteasemalle kuivia maaleja ja muuta ongelmajätettä. Yksin kappalein olen myynyt vannesarjoja ja joitain isompia artikkeleita mutta kaiken sen pikkusälän määrä on sellainen, että siitä eroon pääsemiseksi on ehkä helpoin järjestää rompepäivät loppukesästä ja sen jälkeenkin voisi pitää avoimia ovia muutamia kertoja kuukaudessa.
Ruostemarket ei ole varsinainen rekisteröity yritys vaan työnimi jolla yritän saada hallin tyhjäksi muutaman vuoden sisällä. Eli tässäpä lyhyesti Ruostemarketin syntysanat joilla toivotan autoharrastajat tervetulleeksi kun ovet joskus saadaan auki. Mariskooleja ja Arabian kuppeja meiltä löytyy enintään sirpaleina piha-alueelta joten valitettavasti vaimoväelle ei ole hirvesti tarjottavaa. Mutta onhan sekin jo jotain, jos ukko on penkomassa rojuja ja jatustelemassa muiden samanhenkisten kanssa poissa kotoa!
Joensuussa 26.5.2025 Jari Tanskanen, King of the rust, mold and dust